Säännöt
Sivu 1 / 1
Säännöt
1. Yleistä
Pelin ideana on manageroida jotakin maata ja johdattaa heidät A1GP mestaruuteen. Manageri perustuu samaan ideaan kuin oikean elämän A1GP sarja eli maat kilpailevat keskenään, mutta muuten tämän sarjan ja oikean elämän A1GP sarjan välillä on paljon eroja. Tätä peliä ei olekaan tarkoitus sekoittaa oikeaan A1GP sarjaan vaan koko peli on "täyttä fantasiaa". Rakennat siis itsellesi tiimin ja koitat pärjätä. Sarjan tasaisuuteen yritetään panostaa jotta mestaruustaisteluista saadaan mahdollisimman tiukkia.
2. Rahat
Raha yksikkö pelissä on euro (€). Budjetti näkyy omalla sivullasi ja se näkyy kymmenien tuhansien tarkkuudella. Alkupääoma maata kohden on 80milj€. Sponsoreita ei ole ja siksipä tällä summalla onkin pärjättävä. Pelissä kuitenkin hyvällä pärjäämisellä voi kerätä palkintorahoja. Pakintorahoja on kilpailukohtaisia sekä mm-lopputulosten palkintorahat.
Lähtö 1:
1. 5milj€
2. 4milj€
3. 3milj€
4. 2,5milj€
5. 2milj€
6. 1,5milj€
7. 1milj€
8. 0,5milj€
Paalu: 0,5milj€
NK: 0,5milj€
Lähtö 2:
1. 10milj€
2. 8milj€
3. 6milj€
4. 5milj€
5. 4milj€
6. 3milj€
7. 2milj€
8. 1milj€
Paalu: 1milj€
NK: 1milj€
Kuljettajien MM:
1. 30milj€
2. 24milj€
3. 18milj€
4. 15milj€
5. 12milj€
6. 9milj€
7. 6milj€
8. 3milj€
Maiden MM:
1. 100milj€
2. 95milj€
3. 90milj€
4. 85milj€
5. 80milj€
6. 75milj€
7. 70milj€
8. 65milj€
9. 60milj€
10. 55milj€
11. 50milj€
12. 45milj€
13. 40milj€
14. 35milj€
15. 30milj€
Mikäli maita saadaan mukaan yli 15 niin mm-sarjan rahat menevät niin, että 16. saa jälleen 5milj€ vähemmän kuin 15. ja 17. saa 5milj€ vähemmän kuin 16.
3. Kilpailut ja ajaminen
Tässä managerissa on yhdessä kaudessa 10 osakilpailu joissa jokaisessa ajetaan 2 lähtöä. Sinun tulee valita joka kerta ennen kisaa kuljettajasi. Heille pitää maksaa palkkaa ja se vaihtelee yleensä paremmuuden mukaan. Ilmoita kuskisi aina joka kisaa ennen, muuten halvimmat kuskit ajavat automaattisesti. Jokaiseen osakilpailuun kuuluu myös kahdet aika-ajot.
Aika-ajot ovat 30min kestoisia sessioita joissa jokainen kuljettaja saa ajaa 12 kierrosta mikäli ehtii. Aikojen perusteella ratkaistaan paikat kilpailulähtöihin. Ensimmäinen aika-ajo ratkaisee lähtöpaikat ensimmäiseen kilpailulähtöön ja toinen toiseen kilpailulähtöön.
Kilpailulähtöjä on siis kaksi. Ensimmäinen on 10% F1kisoista ja toinen 20% F1kisoista. Siksi toisesta lähdöstä saa tuplapisteet ja tuplarahat ensimmäiseen verrattuna. Lisäksi kisalähdöistä otetaan videot ja laitetaan nettiin (=ei tarvitse ladata).
4. Pisteet
Maat ja kuljettajat keräävät pisteitä joiden perusteella myös MM-sarjat ratkeavat. Pisteitä saa jokaisesta kilpailulähdöstä. Ensimmäinen kilpailulähtö on puolet lyhempi kuin toinen joten siitä saa myös puolet vähemmän pisteitä.
Lähtö 1:
1. 10p
2. 8p
3. 6p
4. 5p
5. 4p
6. 3p
7. 2p
8. 1p
Lähtö 2:
1. 20p
2. 16p
3. 14p
4. 12p
5. 10p
6. 8p
7. 6p
8. 5p
9. 4p
10. 3p
11. 2p
12. 1p
5. Varaustilaisuudet
Joka kauden aluksi pidetään varaustilaisuudet. Kaikki sopimukset ovat 1+0 mittaisia. Niissä varataan päämaja, suunnittelija, öljyt/bensat, renkaat ja moottorit.
Päämaja:
Vaikuttaa suunnittelemiesi osien tasoon jne. Päämajalla tehdään kaikki tärkeät asiat. Päämaja vaikuttaa myös auton tasoon ja tiimin motivaatioon.
suunnittelija:
Vaikuttaa eniten uusien osien tasoon koska hän suunnittelee ne. Hän myös suunnittelee autosi ja sen suunnitelman muu rakennustiimi toteuttaa.
Öljyt/Bensat:
Öljyt ja bensat ovat perustarkoitusta varten. Eli sitä varten, että auto ylipäätään lähtee liikkeelle. Toiset tuovat enemmän luotettavuutta toiset taas enemmän nopeutta.
Renkaat:
Eri renkaissa on eri verran pitoa ja eri verran nopeutta. Renkaat ovat yksi tärkeimmistä tekijöistä ja niiden kehitykseen auttaa testaaminen ja kehitykset. Eri renkaat toimivat eri tavalla myös eri radoilla.
Moottori:
On kallein varattava osa. Sen luotettavuutta ja tehoa voi kehittää ja heti alkuun toiset ovat luotettavempia ja toiset tehokkaampia kuin toiset.
6. Kehitykset & Investoinnit
Voit kehittää tallisi kalustoa hankkimalla uusia osia. Voit myös tehdä kalliimpia investointeja hankkimalla tuulitunnelin tai testiradan omasta maasta. (Jos omalla maalla ei ole rataa, saat valita fantasia radoista. Saat rata vaihtoehdot sen jälkeen kun olet ostanut kaupasta Testiradan. Testirataa voit käyttää, mutta se maksaa kerralta 3.000.000 €. Kannattaa pyytää muita maita tesetaamaan sinne ja saat päättä itse hinnan!)
7. Protestit
Jos mielestäsi toinen käyttäjä/talli rikkoo sääntöjä voit tehdä protestin. Turhista protesteista voi saada rangaistuksen. Kaikki protestit käsitellään ja rangaistuksia jaellaan tarpeen mukaan.
8. Aktiivisuus/Käyttäytyminen
Foorumilla on oltava mielellään aktiivinen. Foorumilla on myös käyttäydyttävä jotta kaikilla on mukava pelata. Toisen käyttäjien haukkuminen jne. on kiellettyä ja johtaa pahimmassa tapauksessa porttikieltoon.
Pelin ideana on manageroida jotakin maata ja johdattaa heidät A1GP mestaruuteen. Manageri perustuu samaan ideaan kuin oikean elämän A1GP sarja eli maat kilpailevat keskenään, mutta muuten tämän sarjan ja oikean elämän A1GP sarjan välillä on paljon eroja. Tätä peliä ei olekaan tarkoitus sekoittaa oikeaan A1GP sarjaan vaan koko peli on "täyttä fantasiaa". Rakennat siis itsellesi tiimin ja koitat pärjätä. Sarjan tasaisuuteen yritetään panostaa jotta mestaruustaisteluista saadaan mahdollisimman tiukkia.
2. Rahat
Raha yksikkö pelissä on euro (€). Budjetti näkyy omalla sivullasi ja se näkyy kymmenien tuhansien tarkkuudella. Alkupääoma maata kohden on 80milj€. Sponsoreita ei ole ja siksipä tällä summalla onkin pärjättävä. Pelissä kuitenkin hyvällä pärjäämisellä voi kerätä palkintorahoja. Pakintorahoja on kilpailukohtaisia sekä mm-lopputulosten palkintorahat.
Lähtö 1:
1. 5milj€
2. 4milj€
3. 3milj€
4. 2,5milj€
5. 2milj€
6. 1,5milj€
7. 1milj€
8. 0,5milj€
Paalu: 0,5milj€
NK: 0,5milj€
Lähtö 2:
1. 10milj€
2. 8milj€
3. 6milj€
4. 5milj€
5. 4milj€
6. 3milj€
7. 2milj€
8. 1milj€
Paalu: 1milj€
NK: 1milj€
Kuljettajien MM:
1. 30milj€
2. 24milj€
3. 18milj€
4. 15milj€
5. 12milj€
6. 9milj€
7. 6milj€
8. 3milj€
Maiden MM:
1. 100milj€
2. 95milj€
3. 90milj€
4. 85milj€
5. 80milj€
6. 75milj€
7. 70milj€
8. 65milj€
9. 60milj€
10. 55milj€
11. 50milj€
12. 45milj€
13. 40milj€
14. 35milj€
15. 30milj€
Mikäli maita saadaan mukaan yli 15 niin mm-sarjan rahat menevät niin, että 16. saa jälleen 5milj€ vähemmän kuin 15. ja 17. saa 5milj€ vähemmän kuin 16.
3. Kilpailut ja ajaminen
Tässä managerissa on yhdessä kaudessa 10 osakilpailu joissa jokaisessa ajetaan 2 lähtöä. Sinun tulee valita joka kerta ennen kisaa kuljettajasi. Heille pitää maksaa palkkaa ja se vaihtelee yleensä paremmuuden mukaan. Ilmoita kuskisi aina joka kisaa ennen, muuten halvimmat kuskit ajavat automaattisesti. Jokaiseen osakilpailuun kuuluu myös kahdet aika-ajot.
Aika-ajot ovat 30min kestoisia sessioita joissa jokainen kuljettaja saa ajaa 12 kierrosta mikäli ehtii. Aikojen perusteella ratkaistaan paikat kilpailulähtöihin. Ensimmäinen aika-ajo ratkaisee lähtöpaikat ensimmäiseen kilpailulähtöön ja toinen toiseen kilpailulähtöön.
Kilpailulähtöjä on siis kaksi. Ensimmäinen on 10% F1kisoista ja toinen 20% F1kisoista. Siksi toisesta lähdöstä saa tuplapisteet ja tuplarahat ensimmäiseen verrattuna. Lisäksi kisalähdöistä otetaan videot ja laitetaan nettiin (=ei tarvitse ladata).
4. Pisteet
Maat ja kuljettajat keräävät pisteitä joiden perusteella myös MM-sarjat ratkeavat. Pisteitä saa jokaisesta kilpailulähdöstä. Ensimmäinen kilpailulähtö on puolet lyhempi kuin toinen joten siitä saa myös puolet vähemmän pisteitä.
Lähtö 1:
1. 10p
2. 8p
3. 6p
4. 5p
5. 4p
6. 3p
7. 2p
8. 1p
Lähtö 2:
1. 20p
2. 16p
3. 14p
4. 12p
5. 10p
6. 8p
7. 6p
8. 5p
9. 4p
10. 3p
11. 2p
12. 1p
5. Varaustilaisuudet
Joka kauden aluksi pidetään varaustilaisuudet. Kaikki sopimukset ovat 1+0 mittaisia. Niissä varataan päämaja, suunnittelija, öljyt/bensat, renkaat ja moottorit.
Päämaja:
Vaikuttaa suunnittelemiesi osien tasoon jne. Päämajalla tehdään kaikki tärkeät asiat. Päämaja vaikuttaa myös auton tasoon ja tiimin motivaatioon.
suunnittelija:
Vaikuttaa eniten uusien osien tasoon koska hän suunnittelee ne. Hän myös suunnittelee autosi ja sen suunnitelman muu rakennustiimi toteuttaa.
Öljyt/Bensat:
Öljyt ja bensat ovat perustarkoitusta varten. Eli sitä varten, että auto ylipäätään lähtee liikkeelle. Toiset tuovat enemmän luotettavuutta toiset taas enemmän nopeutta.
Renkaat:
Eri renkaissa on eri verran pitoa ja eri verran nopeutta. Renkaat ovat yksi tärkeimmistä tekijöistä ja niiden kehitykseen auttaa testaaminen ja kehitykset. Eri renkaat toimivat eri tavalla myös eri radoilla.
Moottori:
On kallein varattava osa. Sen luotettavuutta ja tehoa voi kehittää ja heti alkuun toiset ovat luotettavempia ja toiset tehokkaampia kuin toiset.
6. Kehitykset & Investoinnit
Voit kehittää tallisi kalustoa hankkimalla uusia osia. Voit myös tehdä kalliimpia investointeja hankkimalla tuulitunnelin tai testiradan omasta maasta. (Jos omalla maalla ei ole rataa, saat valita fantasia radoista. Saat rata vaihtoehdot sen jälkeen kun olet ostanut kaupasta Testiradan. Testirataa voit käyttää, mutta se maksaa kerralta 3.000.000 €. Kannattaa pyytää muita maita tesetaamaan sinne ja saat päättä itse hinnan!)
7. Protestit
Jos mielestäsi toinen käyttäjä/talli rikkoo sääntöjä voit tehdä protestin. Turhista protesteista voi saada rangaistuksen. Kaikki protestit käsitellään ja rangaistuksia jaellaan tarpeen mukaan.
8. Aktiivisuus/Käyttäytyminen
Foorumilla on oltava mielellään aktiivinen. Foorumilla on myös käyttäydyttävä jotta kaikilla on mukava pelata. Toisen käyttäjien haukkuminen jne. on kiellettyä ja johtaa pahimmassa tapauksessa porttikieltoon.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa